banner
زمان مطالعه: 3
۱۴۰۳/۰۵/۱۶

حسگرهای انعطاف‌پذیر و محیط‌زیست‌پسند برای چاپ روی انگشتان و سطوح بیولوژیکی

محققان اخیراً به روش جدیدی برای تولید حسگرهای انعطاف‌پذیر و دوستدار محیط زیست دست یافته‌اند که به‌طور نامحسوس روی سطوح مختلف بیولوژیکی، از جمله انگشتان و برگ‌های گیاهان، چاپ می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این فناوری پیشرفته به کارایی بالای حسگرهای بیوالکترونیک کمک می‌کند و امکان چاپ مستقیم آنها روی سطوح متنوع مانند سرانگشتان و دانه‌های قاصدک را فراهم می‌آورد. این روش به‌طور خاص از ساختار تار عنکبوت الهام گرفته شده و فیبرهای استفاده شده در این حسگرها بسیار نازک‌تر از موی انسان هستند. زمانی که این حسگرها روی پوست نصب می‌شوند، به‌طور کامل با سطح پوست هم‌خوانی پیدا کرده و منافذ عرق را مسدود نمی‌کنند، به‌طوری‌که به سختی قابل تشخیص هستند.

این حسگرهای بیوالکترونیک نوآورانه از مواد زیست‌سازگار شامل PEDOT

(یک پلیمر رسانا)، اسید هیالورونیک و اکسید پلی‌اتیلن ساخته شده‌اند. فیبرهای فوق با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته تولید از محلول‌های پایه آب در دمای اتاق ساخته می‌شوند که قابلیت تغییر شکل و انطباق با سطوح زنده مانند اثر انگشت را دقیقاً کنترل می‌کند.آزمایش‌های انجام‌شده روی سطوح مختلف، از جمله انگشتان و دانه‌های قاصدک، نشان داده است که این فیبرهای بیوالکترونیک قادر به تولید حسگرهایی با عملکرد بالا هستند که توسط کاربران حس نمی‌شوند.

پروفسور یان شی هوانگ از دانشگاه کمبریج و سرپرست این تحقیق، تأکید می‌کند که ابزارهای بیوالکترونیکی باید به‌طور کامل نامحسوس باشند و تأثیری بر تعاملات اجتماعی کاربر نگذارند. همچنین، این ابزارها باید محیط‌زیست‌پسند بوده و کمترین زباله را تولید کنند.

با وجود حساسیت بالای پوست انسان، بهبود آن با استفاده از حسگرهای الکترونیکی می‌تواند شیوه تعامل انسان با محیط را تغییر دهد. حسگرهایی که مستقیماً روی پوست چاپ می‌شوند، به نظارت مداوم بر سلامت کمک کرده و توانایی لمسی را افزایش می‌دهند و همچنین تجربه واقعیت مجازی و بازی‌های رایانه‌ای را بهبود می‌بخشند.