banner
زمان مطالعه: 5
۱۴۰۳/۰۵/۱۴

سرشماری به‌روز جامعه عشایری تا پایان تابستان انجام می‌شود

تا پایان تابستان، سرشماری جدیدی از جامعه عشایری کشور انجام خواهد شد. رئیس سازمان امور عشایر کشور اعلام کرد: با هدف شناسایی دقیق اعضای تعاونی‌های عشایری و خانواده‌هایشان، سرشماری تازه‌ای تا پایان تابستان امسال انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شایان نادری، رئیس سازمان امور عشایر کشور، با تأکید بر اهمیت داشتن آمار دقیق و به‌روز برای توزیع عادلانه خدمات در میان جامعه عشایری، اظهار داشت: وجود این آمار می‌تواند مشکلاتی نظیر تبعیض و خروج غیرقانونی اقلام یارانه‌دار از شبکه توزیع عشایری را حل کند.

وی با اشاره به اینکه سرشماری‌های ده‌ساله نفوس و مسکن نمی‌توانند در تأمین عدالت یارانه‌ای موفقیت‌آمیز باشند، افزود: تعریف جامعه عشایری نیازمند دیدگاهی مستقل است، به‌ویژه که برخی افراد با اسکان در شهرها همچنان از خدمات حمایتی جامعه عشایری بهره‌مند می‌شوند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: عملیات سرشماری، با وجود نداشتن بودجه مستقل دولتی و تنها با اعتبارات داخلی سازمان، آغاز شده است و تا پایان تابستان نتایج آن منتشر خواهد شد. وی افزود: عدم به‌روز رسانی این آمار منجر به بی‌عدالتی در حق جامعه عشایری واقعی می‌شود، به ویژه در توزیع آرد، سوخت و سایر اقلام اساسی.

نادری با اشاره به توزیع سالانه 168 هزار تن آرد در مناطق عشایری گفت: نباید اجازه دهیم هیچ‌گونه کمبودی در سبد تغذیه این بخش مولد از جامعه به وجود بیاید.

وی همچنین در مورد شرایط توزیع پنل‌های خورشیدی برای تأمین برق خانوارهای عشایری بیان کرد: قرار بود وزارت نیرو 220 هزار پنل خورشیدی را به جامعه عشایری اختصاص دهد، اما تنها حدود 10 درصد از این تعهد در سال 1403 محقق شده است.

نادری با اشاره به اهداف وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش مخاطرات جامعه عشایری اظهار داشت: برای دستیابی به این هدف، مجموعه مخاطرات در تمامی استان‌ها رصد شده و اولویت‌بندی آنها انجام می‌شود. سپس برای کاهش آسیب‌های ناشی از حوادث طبیعی و رفع مخاطرات اقتصادی و اجتماعی، از دولت و سازمان‌های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل درخواست حمایت خواهیم کرد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور همچنین به مشکلات عمده‌ای نظیر سیل، رعد و برق، آتش‌سوزی، بارندگی شدید و نبود سکونتگاه‌های موقت عشایری و دامی اشاره کرد و افزود: ایجاد پناهگاه‌های موقت می‌تواند از بروز خسارات و آسیب‌ها در مناطق کوهستانی جلوگیری کند.

وی با اشاره به وجود 65 هزار کیلومتر راه عشایری گفت: هر ساله بیش از 70 درصد این راه‌ها به دلیل قرار گرفتن در مناطق صعب‌العبور و در معرض حوادث طبیعی نظیر سیل، برف و باران، و رانش زمین آسیب می‌بینند که نیازمند بازگشایی، بازسازی و ترمیم هستند.