banner
زمان مطالعه: 3
۱۴۰۳/۰۶/۲۶

۱۰ رقم جدید خرما معرفی شد

رئیس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری اعلام کرد که در شش سال گذشته، حدود ۱۰ گونه امیدبخش از خرماهای داخلی به استان‌های مختلف معرفی شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عزیز تراهی، رئیس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری، اظهار کرد: در سال‌های اخیر تمرکز پژوهش‌های این مجموعه بر معرفی گونه‌هایی با ویژگی‌های مناسب از جمله طعم، اندازه، مقاومت به شرایط محیطی و برخی آفات و بیماری‌ها بوده است.

وی با اشاره به اثرات تغییرات اقلیمی، کمبود آب و خشکسالی در کشور، گفت: پژوهش‌ها به سمت معرفی گونه‌ها و ژنوتیپ‌هایی که تحمل به گرما و خشکی دارند، متمرکز شده و تلاش‌هایی نیز برای کاهش میزان تبخیر و حفظ رطوبت خاک صورت گرفته است.

تراهی همچنین به روش‌هایی برای کاهش دمای نخلستان‌ها اشاره کرد و توضیح داد: افزایش دما در نخلستان‌ها و تغییرات اقلیمی منجر به هجوم آفات و بیماری‌های جدید شده است. از جمله آفت سوسک سرخرطومی حنایی که به جز خوزستان، دیگر استان‌های خرماخیز کشور را درگیر کرده است.

وی با تأکید بر اهمیت تغذیه مناسب نخل‌ها، گفت: پژوهش‌ها نشان داده‌اند که استفاده از مواد مغذی مناسب به گیاهان کمک می‌کند تا در برابر تنش‌های محیطی مقاومت بیشتری پیدا کنند.

تراهی خاطرنشان کرد: در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰، وزارت جهاد کشاورزی حدود ۱۰ هزار نهال خرمای مجول را از عربستان به صورت کشت بافت وارد کشور کرد و در دو سال اخیر نیز نزدیک به ۳۰ هزار نهال از امارات به ایران وارد شده است.

وی همچنین بر توسعه مکانیزاسیون در فرآیندهای مرتبط با نخل‌ها و خرما تأکید کرد و گفت: کاهش نیروی کار در این حوزه، نیاز به مکانیزه شدن عملیات نخل‌داری و همچنین گسترش بسته‌بندی و فرآوری محصول خرما را بیش از پیش برجسته کرده است.