banner
زمان مطالعه: 5
۱۴۰۳/۰۶/۲۶

تولید تجهیزات آزمایشگاهی صنایع آرد و نان در کشور توسط شرکت آرد آزما لیان

شرکت مهندسی آرد آزما لیان دستگاهی برای شست‌وشوی گلوتن طراحی کرده که به کمک آن می‌توان مقدار گلوتن موجود در آرد یا گندم را با دقت بالاتری اندازه‌گیری کرد.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی صنایع غذایی و کشاورزی، از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید احمد حیدری، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مهندسی آرد آزما لیان، اعلام کرد که این شرکت با تولید دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه و ارائه خدمات پس از فروش، به کاهش وابستگی به محصولات خارجی و ایجاد فرصت‌های شغلی در داخل کشور کمک کرده است. او افزود که متخصصان شرکت موفق به بومی‌سازی و ساخت تجهیزات مختلف آزمایشگاهی مانند دستگاه‌های گلوتن‌شور، ایندکس گلوتن، خشک‌کن گلوتن، دستگاه فالینگ نامبر، آسیاب آزمایشگاهی، میکروفیدر، آنالیز بافت، هکتولیترسنج و سدیمانتاسیون شده‌اند. همچنین در سه سال گذشته، تجهیزات پیشرفته‌ای مانند اکستنسوگراف و فارینوگراف با استفاده از هوش مصنوعی در شرکت طراحی و تولید شده‌اند. 

او توضیح داد که دستگاه آسیاب آزمایشگاهی یکی از تجهیزات ضروری در آزمایشگاه‌ها است که برای تجزیه و تحلیل نمونه‌ها و کاهش اندازه ذرات به کار می‌رود. در آزمایش‌های مربوط به آرد، ابتدا گندم باید به خوبی آسیاب شود و این کار نیازمند دستگاهی با دور بالا و قطعات مقاوم به سایش است.

ساخت تجهیزات آزمایشگاهی آرد و نان در داخل کشور
حیدری اشاره کرد که سرعت بالا، کیفیت مناسب، صدای کم و استفاده از قطعات مقاوم به سایش از مزایای دستگاه آسیاب آزمایشگاهی است. یکی از چالش‌های مهم در آزمایشگاه‌های آرد، جدا کردن گلوتن از آرد است. این شرکت برای رفع این مشکل، دستگاه شست‌وشوی گلوتن را طراحی کرده است. شست‌وشوی دستی نمونه‌ها ممکن است به دلیل تفاوت در نحوه انجام کار توسط کاربران نتایج مختلفی داشته باشد. برای به دست آوردن نتایج دقیق‌تر، استفاده از یک سیستم مکانیکی با دمای ثابت، فشار و مقدار آب مشخص توصیه می‌شود.

او اضافه کرد که این دستگاه علاوه بر اینکه شست‌وشوی نمونه‌ها را در شرایط یکسان انجام می‌دهد، امکان شست‌وشوی همزمان دو نمونه و جدا کردن گلوتن آنها را نیز دارد که به صرفه‌جویی در زمان کمک می‌کند. کاربر می‌تواند پارامترهایی مانند زمان میکس و شست‌وشو را بر اساس نوع گندم تغییر دهد. این دستگاه در حدود پنج دقیقه و با استفاده از ۳۰۰ سی‌سی آب مقطر حاوی دو درصد نمک، گلوتن دو نمونه آرد را شست‌وشو و جدا می‌کند.

پس از جدا کردن گلوتن، با استفاده از دستگاه خشک‌کن یا گلوماتیک، گلوتن مرطوب تحت دمای کنترل‌شده به گلوتن خشک تبدیل می‌شود و به این ترتیب وزن واقعی گلوتن به دست می‌آید.