banner
زمان مطالعه: 6
۱۴۰۳/۰۵/۱۶

بیانیه رسمی شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران درباره پلمب اتحادیه


با وجود تذکرات و چالش‌های پیش آمده در سه سال اخیر بین شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران و اتحادیه، این شرکت پس از طی مراحل اداری، اقدامات قانونی را پیگیری نمود. این اقدامات منجر به بروز سوالات و چالش‌هایی از سوی اعضا و اتحادیه شد. در پاسخ به این مسائل، شرکت تعاونی دو بیانیه رسمی صادر کرد.


به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته‌بندی ایران، در این بیانیه آمده است:


در روزهای اخیر با اشاره‌های نادرست به مسئولان تعاونی، موضوعاتی در مورد وضعیت اجاره محل اتحادیه چاپخانه داران در طبقه پنجم ساختمان شرکت تعاونی چاپخانه داران در فضای مجازی مطرح شده است که نیاز به توضیحات و روشنگری دارد.


اولاً باید به این نکته توجه شود که تعاونی و اتحادیه چاپخانه داران دو نهاد حقوقی مجزا هستند. آنچه در یک نهاد انجام می‌شود و مورد تایید قرار می‌گیرد، لزوماً در نهاد دیگر پذیرفته نخواهد شد. متاسفانه رئیس و اخیراً بازرس اتحادیه بدون توجه به وظایف و مکانیزم تصمیم‌گیری نهاد حقوقی، حضور فردی از تعاونی در هیئت مدیره اتحادیه را به عنوان تأیید تعاونی بر تمامی اقدامات اتحادیه تصور کرده‌اند. شرکت تعاونی در نامه شماره 7688 مورخ 24/09/1400 نظر منفی خود را در مورد هزینه‌های انجام شده در طبقه پنجم اعلام کرد. این هزینه‌ها بدون اطلاع تعاونی و همراه با عدم پرداخت اجاره‌بها انجام شده بود. همچنین مخالفت با نصب تابلو و اقدامات پرهزینه و بی‌دلیل اتحادیه اعلام شده است. برخی ادعاهای نادرست و تهمت‌ها نیز از سوی رئیس اتحادیه مطرح و تکرار شده که باعث بروز واکنش‌های منفی شده است.


با توجه به رفتارهای نامطلوب و تخریبی و دلایل متعدد، هیئت مدیره تعاونی ناچار به اقدام جهت تخلیه و پرداخت اجاره‌های معوقه طبقه پنجم ساختمان تعاونی شد. اتحادیه پس از 9 ماه هیچ اقدامی برای حل این مشکل نکرده است.


قابل ذکر است که رئیس اتحادیه قبلاً به دلیل رفتار مشابه با حکم تخلیه از سوی تعاونی لیتوگراف مجبور به ترک ساختمان تعاونی لیتوگراف شده بود. اتحادیه چاپخانه داران دارای مکانی به نام خود است که اجاره داده شده و از آن اجاره‌بها دریافت می‌شود. اما این مسئله برای اکثریت اعضا ناشناخته مانده است.


در خاتمه باید گفت که ای کاش به جای هزینه‌های بیهوده، مانند گذشتگان اقداماتی ماندگار برای اتحادیه انجام می‌شد و بیلان مالی اتحادیه در اختیار اعضا قرار می‌گرفت تا علت عدم پرداخت اجاره‌بها و اقدامات مسئولین تعاونی روشن می‌شد.


در بیانیه دوم شرکت تعاونی آمده است:


پس از تحویل قانونی طبقه پنجم از طریق قوه قضائیه به تعاونی و پلمپ محل اتحادیه به منظور حفاظت از وسایل موجود، و پایین کشیدن تابلوی نصب شده در ساختمان شرکت تعاونی، موضوع به شکلی نادرست و بدون توجه به سوابق حقوقی و صنفی برای برخی همکاران تبیین شده است. لذا دلایل اقدام قانونی تعاونی به شرح زیر است:

۱- عدم پرداخت اجاره بها علیرغم کسب درآمد قابل توجه اتحادیه.

۲- نصب تابلوی نادرست بدون مجوز که نیمی از پنجره طبقه اول ساختمان را مسدود کرده بود.

۳- اقدام به استشهادیه سازی نادرست و ارسال آن به شورای حل اختلاف و دادگاه.

۴- توهین و افترا به مسئولین تعاونی در مورد اجاره‌نامه طبقه پنجم.

۵- مداخله در امور تعاونی از شروع فعالیت اتحادیه.

۶- تشکیل جلسات کارگروه ملزومات در اتحادیه با هدف واردات کالاهای چاپی.

۷- تبلیغات سوء علیه تعاونی در منازعات با وزارت ارشاد.

۸- واردات مرکب و استفاده غیرقانونی از امکانات اتحادیه برای فروش.


اینها بخشی از مشکلات و اقدامات تخریبی اتحادیه علیه تعاونی بود. مدارک مربوط به این مسائل به زودی تقدیم همکاران خواهد شد. تعاونی فعلاً به این مختصر بسنده کرده و از همکاری و درک همکاران صنفی تشکر می‌کند.