banner
زمان مطالعه: 4
۱۴۰۳/۰۷/۰۱

توسعه سالانه ۲۰ هزارهکتار باغ زیتون در برنامه هفتم

مجری طرح زیتون در وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد که طبق برنامه هفتم، قرار است با توسعه ۲۰ هزار هکتار باغ زیتون در هر سال، بخشی از نیاز روغن زیتون کشور از تولید داخلی تأمین شود.

به گزارش پایگاه خبری "صنعت غذا و کشاورزی" (اگروفودنیوز) و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، جواد میرعرب رضی، مجری طرح زیتون در این وزارتخانه، درباره وضعیت زیتون در کشور اظهار داشت: بر اساس برنامه ششم توسعه، در سال گذشته حدود دو هزار و ۳۸۶ هکتار باغ زیتون با اعتبار ۴۵ میلیارد ریالی برای اصلاح در نظر گرفته شد. همچنین برنامه توسعه باغات زیتون با تخصیص اعتبار به خوبی پیش رفت.

وی اضافه کرد: برای ادامه سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با توسعه زیتون و با هدف افزایش تولید روغن زیتون، در برنامه هفتم توسعه کشور، طرحی برای افزایش سطح زیر کشت زیتون به میزان ۲۰ هزار هکتار در هر سال به تصویب رسیده است. در این راستا، مذاکراتی با سازمان برنامه و بودجه برای تأمین منابع مالی در حال انجام است.

مجری طرح زیتون همچنین خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال تولید زیتون نسبت به سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته باشد. با توجه به بررسی‌هایی که از استان‌های مختلف زیتون‌خیز انجام شده، از تیرماه نشست‌های کارشناسی برای خرید حمایتی میوه زیتون همچون سال ۱۴۰۱ برگزار و اقدامات اجرایی لازم انجام شده است.

وی افزود: تشکیل کمیته‌های فنی زیتون در استان‌های زیتون‌خیز کشور برای بررسی و رفع مشکلات احتمالی در دستورالعمل‌های خرید حمایتی میوه زیتون سال ۱۴۰۱ از دیگر اقدامات اجرایی انجام شده در این زمینه است.

حمایت از زیتون‌کاران با تعیین قیمت و خرید تضمینی

میرعرب رضی در خصوص مدیریت بازار این محصول بیان کرد: با همکاری بخش‌های مختلف شامل تولیدکنندگان، صنایع تبدیلی و تکمیلی، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های روستایی، آمادگی لازم در این زمینه ایجاد شده است. در صورت نیاز، دولت با تعیین قیمت تضمینی و خرید حمایتی، از زیتون‌کاران حمایت خواهد کرد تا با کنترل بازار، تولیدکنندگان زحمتکش کشور متضرر نشوند.

وی افزود: در چارچوب سیاست‌های ابلاغی برای تعادل‌بخشی به بازار، موضوع صادرات محصولات زیتون که قبلاً تصویب شده بود، همچنان به قوت خود باقی است.