banner
زمان مطالعه: 5
۱۴۰۳/۰۶/۲۶

دریافت چربی‌های گیاهی طول عمر را افزایش می‌دهد

مطالعه‌ای بر روی بیش از ۴۰۰ هزار نفر که به مدت ۲۴ سال تحت نظر بودند، نشان داده است افرادی که چربی‌های خود را از منابع گیاهی دریافت کرده‌اند، با کاهش قابل توجهی در خطر مرگ روبرو هستند.
بر اساس گزارشی از پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز) و به نقل از مدیسن نت، این پژوهش نشان می‌دهد که چربی‌های گیاهی، به خصوص در کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی بسیار موثر هستند.

دکتر «دمتریوس آلبانز»، که هدایت این مطالعه را از مؤسسه ملی سرطان ایالات متحده بر عهده داشت، اعلام کرد: این تحقیق شواهدی از تأثیر منفی رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های حیوانی، از جمله محصولات لبنی و تخم‌مرغ، بر سلامت کلی و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی ارائه می‌دهد.

محققان توضیح دادند که ترکیبات موجود در چربی‌های گیاهی مانند آنچه در غلات، سبزیجات، حبوبات و مغزها یافت می‌شود، با چربی‌های حیوانی تفاوت زیادی دارد.

این تیم پژوهشی همچنین اشاره کردند که چربی‌های گیاهی عمدتاً حاوی اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFAs) و چندگانه (PUFAs) هستند، در حالی که چربی‌های حیوانی بیشتر از اسیدهای چرب اشباع شده (SFAs) تشکیل شده‌اند.

بدن انسان به چربی نیاز دارد، اما طبق دستورالعمل‌های غذایی ایالات متحده، کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده و جایگزینی آن‌ها با چربی‌های غیر اشباع توصیه می‌شود.

تیم آلبانز داده‌های مربوط به رژیم غذایی و سلامت افراد را از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ بررسی کردند. این داده‌ها شامل اطلاعات ۴۰۷۵۳۱ فرد بالغ بود که میانگین سنی آن‌ها در زمان ورود به مطالعه حدود ۶۱ سال بود.

شرکت‌کنندگان به پنج گروه تقسیم شدند؛ از ۲۰ درصدی که بیشترین چربی گیاهی را در رژیم غذایی خود داشتند تا ۲۰ درصدی که کمترین میزان چربی گیاهی و بیشترین چربی حیوانی را مصرف می‌کردند.

در طول مطالعه، بیش از ۱۸۵۰۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان فوت کردند که از میان آن‌ها، حدود ۵۸۵۰۰ نفر بر اثر بیماری‌های قلبی جان باختند.

نتایج نشان داد افرادی که بیشترین مصرف چربی‌های گیاهی را داشتند، ۹ درصد کمتر احتمال مرگ به هر دلیلی و ۱۴ درصد کمتر احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را نسبت به کسانی که کمترین میزان چربی‌های گیاهی را مصرف می‌کردند، داشتند.

این مطالعه همچنین نشان داد که افرادی که بیشترین میزان چربی را از روغن‌های گیاهی دریافت کردند، ۱۲ درصد احتمال کمتری برای مرگ به هر علتی و ۱۵ درصد کمتر احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی داشتند.

تیم پژوهشی اعلام کرد که مصرف چربی‌های گیاهی حاصل از غلات نیز با کاهش چشمگیر خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و دیگر علل همراه است.

در مقابل، افرادی که بیشترین میزان چربی حیوانی را مصرف می‌کردند، با خطر بیشتر مرگ روبرو بودند. آن‌هایی که بیشترین میزان چربی حیوانی را مصرف کردند، ۱۶ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ به هر علتی و ۱۴ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی قرار داشتند.

این نتایج نشان داد که چربی‌های حیوانی از منابعی مانند گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ نیز با افزایش نرخ مرگ و میر همراه بودند.