banner
زمان مطالعه: 3
۱۴۰۳/۰۷/۰۷

پیش‌بینی تولید ۲.۷ میلیون تن برنج در سال جاری

طبق اعلام مسئول طرح‌های گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی، برداشت ۴.۷ میلیون تن شلتوک برنج از سطح ۷۵۰ هزار هکتار زمین در سال جاری پیش‌بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، مجری این طرح در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که از این میزان شلتوک، حدود ۲.۷ میلیون تن برنج سفید تولید خواهد شد. سهراب سهرابی همچنین افزود که ۷۰ درصد تولید مربوط به ارقام محلی و ۳۰ درصد ارقام پربازده خواهد بود.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که تولید برنج سفید نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰۰ هزار تن افزایش یابد. علاوه بر این، در کنار ۷۵۰ هزار هکتار کشت برنج، ۱۲۰ هزار هکتار کشت رتون و ۷۰ هزار هکتار نیز به کشت مجدد اختصاص یافته است که برداشت آن‌ها در مهرماه انجام خواهد شد.

سهرابی توضیح داد که ۷۰ درصد کشت برنج مربوط به استان‌های گیلان، مازندران و گلستان است. وی همچنین به عوامل اصلی افزایش تولید برنج در سال جاری اشاره کرد که شامل استفاده از بذرهای اصلاح‌شده، کود متعادل، مکانیزاسیون، روش‌های خشکه‌کاری و مدیریت مزرعه می‌شود.

طبق گفته‌های وی، بیش از ۷۲ درصد از کشت برنج به روش مکانیزه و با استفاده از دستگاه‌های نشاکار و ۹۳ درصد از برداشت‌ها نیز به شکل مکانیزه انجام می‌شود. واحدهای شالیکوبی نیز با بروزرسانی تجهیزات خود، به سمت افزایش ضریب تبدیل شلتوک به برنج رفته‌اند که این ضریب اکنون به بیش از ۶۰ درصد رسیده است.